سدهای بی‌جان | 80 درصد ظرفیت 17 سد ‌خالی است | خطر افزایش ریزگردها و حاشیه‌نشینی
جام جم آنلاین از ‌شرایط نامناسب سد‌های کشور گزارش می‌دهد

سدهای بی‌جان | 80 درصد ظرفیت 17 سد ‌خالی است | خطر افزایش ریزگردها و حاشیه‌نشینی

جام جم آنلاین از شرایط شکننده منابع آب کشور گزارش می‌دهد

قطع آب ۱۶هزار خانوار بدمصرف در تهران | استان‌های رکورددار کاهش بارش

نفس‌های پاییز به شماره افتاده‌ اما میزان بارش‌ها تاکنون امیدوار کننده نبوده است. برای نمونه در سه ماه گذشته حدود 31 میلی‌متر بارش در تهران ثبت شده ‌و میزان پرشدگی سدهای این استان‌ حدود 15درصد برآورد شده است‌. این درحالی است که برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان با کاهش 90درصدی بارش رو به رو هستند.
نفس‌های پاییز به شماره افتاده‌ اما میزان بارش‌ها تاکنون امیدوار کننده نبوده است. برای نمونه در سه ماه گذشته حدود 31 میلی‌متر بارش در تهران ثبت شده ‌و میزان پرشدگی سدهای این استان‌ حدود 15درصد برآورد شده است‌. این درحالی است که برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان با کاهش 90درصدی بارش رو به رو هستند.
کد خبر: ۱۳۹۰۵۴۴

‌به گزارش جام جم آنلاین، میزان بارش‌های ثبت شده در سال آبی جاری به حدی است که برخی مسئولان معتقدند زمستان نگران کننده‌ای در پیش رو است. ‌

داود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز یکی از این مسئولان است. او دیروز با اشاره به اینکه زمستان نگران کننده‌ای در پیش‌رو است، گفت: این روزها برای تامین آب شهروندان در استان از ذخایر بارندگی‌ سال گذشته استفاده می‌شود.‌

این درحالی است که در استان تهران نیز شرایط مناسب نیست و کارشناسان و مسئولان همچنان از شهروندان می‌خواهند که در مصرف آب صرفه جویی کنند.

شرایط شکننده منابع آب در تهران

قطع آب ۱۶هزار خانوار بدمصرف در تهران | استان‌های رکورددار کاهش بارش

کارشناسان معتقدند بیشتر استان‌های کشور دچار خشکسالی انباشته هستند و برای جبران این خشکسالی‌ها نیاز به بارش‌های قابل توجهی است.

علی‌اکبر ملکوتی، مدیر بهره‌برداری از تاسیسات آب شهری شرکت آب و فاضلاب استان تهران  در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تایید می‌کند که میزان بارش‌ها در تهران از ابتدای سال آبی تاکنون امیدوار کننده نبوده است.

آن طور که او توضیح می‌دهد در حالی که تا زمستان چند روز بیشتر باقی نیست، در سال آبی جاری در تهران فقط 31 میلی‌متر بارش ثبت شده است.

ملکوتی درباره میزان بارش مورد نیاز در کلانشهر تهران نیز  عنوان می‌کند: برای اینکه منابع آب تهران در شرایط پایدار قرار بگیرد، نیاز است که در سال 283 میلی‌متر بارش ثبت شود.

این در حالی است که میزان بارش‌های تهران در سال گذشته نیز امیدوار کننده نبوده و تنها 207 میلی‌متر بوده است.

به این ترتیب می‌توان گفت، تهران دچار خشکسالی انباشته است و جبران این خشکسالی به بارش‌های مناسبی نیاز دارد.

آن طور که مدیر بهره‌برداری از تاسیسات آب شهری شرکت آب و فاضلاب استان تهران توضیح می‌دهد این روزها ذخیره روزانه آب در مخازن آب شهر تهران حدود یک میلیون متر مکعب برآورد می‌شود. این درحالی است که در شرایط نرمال این میزان حدود یک میلیون و 400 هزار متر مکعب بوده است.

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب نیز کمبود منابع آب در پایتخت را تایید می‌کند و می‌گوید: میزان پرشدگی سدهای تهران اکنون حدود 15درصد است و در مقایسه با شرایط سال گذشته می‌توان گفت سدهای تهران با کاهش حدود 21درصدی آب رو به رو هستند.

این درحالی است که میزان مصرف در استان تهران نیز همچنان قابل توجه است.

مدیر بهره‌برداری از تاسیسات آب شهری شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره میزان مصرف آب در تهران نیز عنوان می‌کند: در شرایطی که دمای هوا کاهش پیدا کرده اما میزان مصرف آب همچنان در تهران بالاست و 40هزار لیتر در ثانیه است.‌

شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز دیروز اعلام کرد که تاکنون آب حدود 16هزار خانوار بد مصرف قطع شده است و ‌ قطع آب مشترکان بد مصرف باهدف تغییر رفتار آنان صورت می‌گیرد. ‌

‌بنابراین باید تاکید کرد که شرایط منابع آب تهران هنوز شکننده است و نیاز است که شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

استان‌های رکورددار کاهش بارش

قطع آب ۱۶هزار خانوار بدمصرف در تهران | استان‌های رکورددار کاهش بارش

‌حدود سه ماه از آغاز سال آبی جدید می‌گذرد. اما میزان بارش‌ها در این مدت قابل توجه نبوده است و کارشناسان تاکید می‌کنند اگر میزان بارش و ذخایر برف قابل توجه نباشد سال آینده نیز کشور گرفتار بحران  آب خواهد بود.

سخنگوی صنعت آب نیز با اشاره به کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری عنوان می‌کند: میزان بارش‌ها در سال آبی کنونی حدود 37 میلی‌متر برآورده شده است و مقایسه این میزان بارش با دوره بلند مدت از کاهش 24درصدی بارش‌ها حکایت دارد.

‌این درحالی است که برخی استان‌ها با کاهش حدود 90درصدی بارش رو به رو هستند.

قاسم‌زاده درباره استان‌ رکورددار کاهش بارش در کشور  نیز از  سیستان و بلوچستان یاد می‌کند که با کاهش 90درصدی بارش‌ها در جایگاه اول کاهش بارش قرار گرفته است.

محمدامین بارانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز چند روز پیش از کاهش حجم آب سدهای این استان خبر داد و گفت: حجم آب در سدهای این استان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۴درصد کاهش یافته است.

سخنگوی صنعت درباره میزان کاهش بارش در استان‌های دیگر نیز می‌افزاید:‌ البرز، قم، تهران‌، سمنان، کرمانشاه، قزوین‌ و آذربایجان شرقی نیز نسبت به سال گذشته با کاهش  ۵۰ درصدی بارش رو به رو شده‌اند.‌

‌این درحالی است که به نظر می‌رسد در کل شرایط سدهای کشور نسبت به سال گذشته بهتر شده است، چراکه سخنگوی صنعت آب کشور معتقد است ‌میزان ورودی سدهای کشور حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود که نسبت به سال گذشته حدود 14درصد رشد داشته است.‌

به گفته او خروجی از سدهای کشور نیز ‌ ۴.۵ میلیارد مترمکعب  برآورد شده که نسبت به سال گذشته کاهش ۴درصدی را نشان می‌دهد.

قاسم‌زاده درباره میزان پرشدگی سدهای کشور نیز عنوان می‌کند: حدود 18 میلیارد متر مکعب آب در سد‌ها وجود دارد و می‌توان گفت میزان پرشدگی مخازن سدها 37 درصد است.

‌‌اما آنچه در این بین سبب نگرانی کارشناسان شده است، میزان بارش اندک برف در کشور است، زیرا کاهش بارش برف سبب می‌شود که سال آینده نیز با کمبود آب رو به رو شویم.

سخنگوی صنعت آب درباره بارش برف در سال آبی‌جاری عنوان می‌کند:‌ هنوز شاهد بارش مناسب برف نبوده‌ایم و در کشور حدود 7درصد پوشش برف ثبت شده که مشابه بارش سال گذشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها